alangalangkumitir

Javanese Manuscripts

BAB XV. TEGESE LAHIR KARO BATIN


Wong utawa bocah asring takon mangkene : GUSTI ALLAH PANGGONANE ANA ING NGENDI ? Wong takong mangkono wis samesthine, ora kena diluputake, marga thukule saka kepingin ngerti.

Kang ora luput : SABABING TAKON. Nanging SURASANING PATAKON luput.

Yen takone wis luput, sanajan dipikir-pikira, wangsulane ya melu luput, marga wangsulan iku adate mung manut pitakon. Dadi wong takon mangkono iku : mung kudu diterangake, rehne durung ngerti.

Kepriye ta lupute. Lupute : Allah diarani manggon. Allah iku ora mbutuhake panggonan, malah ditutuhi dening saliring panggonan.

Awang-uwung kang tampa wates jembare dalah isine kabeh, manggon ing ngendi ta? …….manggon ing Allah. Apa meksa katakokake? Allah manggon ing ngendi? Lah wong ngarani panggonaning awang-uwung ora bisa, teka dipurih ngarani panggonaning Allah.

Awang-uwung kang tanpa wates gedhene, iku bae wis ora susah di takokake manggon ing ngendi, marga : iku malah dadi dununge sakehing enggon sarta sakehing ener. Kabeh-kabeh ana sajroning awang-uwung kang tanpa wates jembare. Bobote mangkono, awang-uwung mau meksa isih gumantung marang ananing Allah. Dene mungguh CARA PAMANGGONING awang-uwung marang Allah iku, kena dipindhakake CARA PAMANGGONING kacaning buku, ana ing bukune (raening dluwang manggon ing dluwang).

Pinikira : buki siji kacane akeh. Iku nyamleng kanggo pepindhan : Allah enggone nglimputi alam ka-alusan akeh banget, kang siji-sijining alam mau awujud awang-uwung kang tanpa wates gedhene dalah isine. Padha bae kahanane karo : buku siji nglimputi kacane. Kaca-kacane isi tulisan lan gambaran.

Caraning “DZAT” enggone nyamadi alam iku ya jibles kaya caraning buku enggone nglimputi kaca-kacane.

Kacaning bukui akeh sap-sapan, padha dumunung ing buku, mangkono uga alam, ora mung donya iki bae. Akeh banget warnaning alam, kaya kang kapratelakake ing ngarep.

Coba kagalih, yen mangkono, apa meksa katakokake : Allah manggon ing endi?.

Coba ngupamakna jagading tulisan, mangkene : sandhangan wulon iku ana ing SADHUWURING aksara, sukon ana SAKNGISORE, sandhangan cecek ana SAJRONING pepetan. Pepet ana SAJABANING cecak. Iku kabanjure teka dadi nakokake : bukune apa ana SAK-DHU-WURE aksara, apa SATENGAHING aksara, apa SAK NGISORE?

Cekake : yen manungsa bisa ngarani prenahing BUKU utawa KANG MACA BUKU kaprenah ING TEMBUNG ENDINE sandhangan  wulon utawa taling, lan iku bisa ngarani prenahing Allah ing TEMBUNG ENDI kawujudan isining alam.

Jagading tulisan iku rak beda luwih dening beda : manawa katimbang jagading WONG kang maca buku utawa BUKUNE. Kapriye beda-bedane? Ing jagading tulisan ora ana keblat (ener) sajabaning raen. Kang diarani ngisor dhuwur sarta kiwa tengen, apa dene JABA JERO, kang tumrap kacaning BUKU. Iku dudu kang tumrap ing bukune utawa kang maca buku.

Jagading tulisan iku jagading raen, (luwih tipis, malah tanpa kandel babar pisan). Balik jagading buku utawa wonge : gembleng (kubuk).

Jagading buku nunggal karo jagading awake kang maca buku, nduweni ener kang uga aran ngisor, dhuwur, njaba, njero, nanging beda karo ngisor dhuwur tulisan. Jaba-jeroning jagade uwaong. Beda karo jaba-jeroning tulisan. Lah iki pinikir-pikira.

Sawise terang marang prakara ing dhuwur iku, nuli mikira ing ngisor iki :

Sandhangan wulon wis cetha dumunung SAK DHUWURING aksara, sandhangan pepet ana SAJABANING CECAK, cecak sa-SEJO-NING pepetan…… Lah samengko banjur ana pitakon, mangkene : KANG MACA BUKU, ana tembung ngendine kang diwaca? Nanging aja nganggo tembung SAJABANE mundhak dikira kaya prenahing pepetan tumraping cecek. Si aksara ora temu-tinemu karo tegese ING DHUWUR  kang ora kaya prenahing wulon. Ora pethukan selawase karo tegesing SAJABANE, kang ora kaya prenahing pepetan tumraping cecak.

Manungsa sok nembungake prenahing kajaten nganggo tembung ING JERONE BADAN. Mangkono iku papadhane : wong kang maca buku diarani SAJERONING pepetan, kaya dene prenahing cecak tumraping pepetan.

Kang iku manungsa prelu sinau ngrasakake marang karepe tembung : LAIR karo BATIN, kang nganti bener pangretene. Ing kono yen pancen wis mangerti temenan (bisa ngrasakake) tartamtu bisa nampa ing rasa, yen dipratelani mangkene : PANGERAN IKU PRENAHE ING BATINE BADANMU, ING BATINE KAWUJUDAN KABEH, ING BATINE ALAM, ING BATINE SAHIRMU, ING BATINE BUDI RASAMU.

Manawa wis bisa mangerti marang kang aran ING BATINE mau, ngupamakna : prenahing mripate kang maca buku, diaranana ING BATINE aksara kang diwaca, prelune : aja diarani SAJABANE AKSARA utawa SAK DHUWURE  aksara, awit yen nganggo tembung SA-JABANE utawa SADHUWURE, mundhak dikira kaya prenahing wulon utawa pepetan.

Kajaten katembungake ING JERONE BADAN, ya kena bae, sak uga aja ditegesi kaya prenahing jerowan tumraping daging utawa daging tumraping kulit.

Muga karasakna kang aran ING BATINE mau. Mengko kita bisa ngrasakake encer-encer prenahing Pangeran kita.

Prenahing Pangeran kita : ing telenging batin, yaiku ing pungkasane batining saliring bating.

Wiwit saka : teleng tumeka batin, kabeh kagarba ing Asma Allah. Yaiku Asma kang Agung.

Kawadhagan kita nyebut marang telenging batin kita, nganggo Asma : ILLOLLAH (PANGERAN).

T A M A T

Mrayogakake maos :
1.         Kacawirangi.
2.         Jatimurti.
3.         Madurasa.
4.         Wedharan Wirid I.
5.         Wedharan Wirid II.

Sumber : Buku Serat Wewadining Rasa, Cap-capan I Tahun 1985.
Penerbit : Yayasan Djojo Bojo SURABAYA.

14 Comments

  1. Salam….rahayu wilujeng kagem poro sedulor sedoyo…..matur suwun kagem mas kumitir……..andum slamet…..

  2. matur suwun

  3. …SERAT BABAD NITIK SULTAN AGUNG. Serat Cariyosipun Dewi Ambarini .Serat Babad Nitik kangjeng Sultan Agung nyariyosaken wiwit.Dewi Ambararini putrinipun ratuning jim linamar raja wolung nagari.ngantos dhaupipun sang Dewi kaliyan Bambang Ernawarya..1. Kawarnaa enjing Sri Bupati Soma Manis miyos siniwaka..By alang alang.. .Serat Dewaruci.termangu sang bima di tepian samudera.dibelai kehangatan alun ombak setinggi betis.tak ada lagi tempat bertanya.sesirnanya sang naga nemburnawa.dewaruci sang marbudyengrat memandangnya iba dari kejauhan .tahu belaka bahwa tirta pawitra memang tak pernah ada.dan mustahil akan pernah bisa ditemukan.oleh manusia mana pun..menghampir sang dewa ruci sambil menyapa . apa yang kau cari hai werkudara .hanya ada bencana dan kesulitan yang ada di sini.di tempat sesunyi dan sekosong ini .terkejut sang sena dan mencari ke kanan kiri.setelah melihat sang penanya ia bergumam . makhluk apa lagi ini sendirian di tengah samudera sunyi.kecil mungil tapi berbunyi pongah dan jumawa?.serba sunyi di sini lanjut sang marbudyengrat.mustahil akan ada sabda keluhuran di tempat seperti ini.sia-sialah usahamu mencarinya tanpa peduli segala bahaya.sang sena semakin termangu menduga-duga .dan akhirnya sadar bahwa makhluk ini pastilah seorang dewa.ah paduka tuan gelap pekat rasa hatiku..entahlah apa sebenarnya yang aku cari ini..dan siapa sebenarnya diriku ini.ketahuilah anakku akulah yang disebut dewaruci atau sang marbudyengrat.yang tahu segalanya tentang dirimu.anakku yang keturunan hyang guru dari hyang brahma .anak kunti keturunan wisnu yang hanya beranak tiga yudistira dirimu dan janaka..yang bersaudara dua lagi nakula dan sadewa dari ibunda madrim si putri mandraka..datangmu kemari atas perintah gurumu dahyang durna.untuk mencari tirta pawitra yang tak pernah ada di sini.bila demikian pukulun wejanglah aku seperlunya.agar tidak mengalami kegelapan seperti ini.terasa bagai keris tanpa sarungnya.sabarlah anakku .memang berat cobaan hidup.ingatlah pesanku ini senantiasa.jangan berangkat sebelum tahu tujuanmu .jangan menyuap sebelum mencicipnya..tahu hanya berawal dari bertanya bisa berpangkal dari meniru .sesuatu terwujud hanya dari tindakan..janganlah bagai orang gunung membeli emas .mendapat besi kuning pun puas menduga mendapat emas.bila tanpa dasar bakti membuta pun akan bisa menyesatkan.duh pukulun tahulah sudah di mana salah hamba.bertindak tanpa tahu asal tujuan.sekarang hamba pasrah jiwaraga terserah paduka..nah bila benar ucapanmu segera masuklah ke dalam diriku..lanjut sang marbudyengrat.sang sena tertegun tak percaya mendengarnya.ah mana mungkin hamba bisa melakukannya.paduka hanyalah anak bajang sedangkan tubuh hamba sebesar bukit.kelingking pun tak akan mungkin muat..wahai werkudara si dungu anakku .sebesar apa dirimu dibanding alam semesta?.seisi alam ini pun bisa masuk ke dalam diriku .jangankan lagi dirimu yang hanya sejentik noktah di alam..mendengar ucapan sang dewaruci sang bima merasa kecil seketika .dan segera melompat masuk ke telinga kiri sang dewaruci.yang telah terangsur ke arahnya.heh werkudara katakanlah sejelas-jelasnya.segala yang kau saksikan di sana.hanya tampak samudera luas tak bertepi ucap sang sena.alam awang-uwung tak berbatas hamba semakin bingung.tak tahu mana utara selatan atas bawah depan belakang.janganlah mudah cemas ujar sang dewaruci.yakinilah bahwa di setiap kebimbangan.senantiasa akan ada pertolongan dewata.dalam seketika sang bima menemukan kiblat dan melihat surya.setelah hati kembali tenang tampaklah sang dewaruci di jagad walikan..heh sena!

  4. Totok Ernandi

    Matur suwun kagem sederek Mas Alang-alang Kumitir, kersa paring pitedah dateng kula lan sedaya sederek…………Nuwun.

  5. lenthoasyik

    Salam kenal kagem sederek2 sdoyo….
    maha suci gusti.
    sak derenge kulo nyuwon ngapuro….
    bade tumut diskusi marang blog niki….

    mengenai bab ini saya ada sedikit uneg2…:
    1. kita harus sadar Tuhan itu ada (dia yang awal dan dia yang akhir) kata alquran.
    kalau kata orang jawa GUSTI (baguse ati)
    kalau orang nasrani atas nama bapa yang menghidupi.
    2. pertanyaan saya apakah Tuhan itu beragama???
    3. Kenapa Tuhan itu diperebutkan oleh orang2 untuk di Agamakan???
    yah….membawa nama Tuhan dengan kekerasan misalnya…..
    percuma kita mempunyai Tuhan tapi tidak tau dia.
    percuma jika kita siang malam menyebutnya tapi tidak tau dia…
    percuma kita menyembahnya tapi tidak tau dia…
    apa bedanya Tuhannya orang jawa?
    Tuhannya orang islam?
    Tuhannya orang nasrani?
    atau orang yang tidak mempunyai Tuhan tapi dia welas asih kepada sesama???
    gimana menurut dolor2 sedoyo…..????

  6. boogie

    Sayang sekali tdk ada terjemahan Indonesianya… saya orang sunda, sangat takcub dang ingin mengerti untuk bs memahami… Luar biassaa… semoga ada petunjuk yg bs memandu saya untuk bisa dan mengerti lalu memahami aga dtt jg menghayati.. Terimakasih… -Salam-

  7. WINARNO

    Mak “NYES” rasanya begitu Mas Kumitir berkenan menerima persaudaraan dg saya.
    Ya Allah mudah2an inilah jalan yg Engkau berikan agar hamba tidak buta didunia
    maupun di akhirat. Amiiin ya ROB. Maturnuwun Mas Kumitir..smg saya ada jodoh
    dg Mas Kumitir…bisa bertemu didarat. Amiin. NUWUN

  8. @ Mas Winarno,
    @ Mas Bocag Ajar,
    @ Mas Widhayoko,
    @ Mas Mahisa Medari.

    Salam kenal salam takdzim tuk smua,

  9. TEGESE LAHIR KARO BATIN SEDAKEP NANG ROSO TUMUJU ING KUAOSE PADUKO GUSTI ALLOH
    MANEMBAH OPO SING DIKERSAK’KE GUSTI ALLOH….AMIN..AMIN..AMIN…YA ROBAL’ALLAMIN

  10. seta jalanidhi timur…
    monggo mampir http://nglengkong.blogspot.com/
    meskipun tidak selengkap dan sedahsyat blog milik Mas Kumitir ini…
    hehe, baru cari-cari inspirasi buat materi konten..
    maturnuwun

  11. widhayoko

    salam rahayu ki,,,
    nderek absen lan nderek ayem temtrem ing palenggahanipun ki mas kumitir,,,,
    ugi salam silaturahmi sedaya sedulur,,, salam salim dulu akh…
    monggo kopinipun sedaya sedulur… heehee..

  12. WINARNO

    Nah makin banyak yg pingin ketemu dg Mas Kumitir..dan juga dg sesama penggemar blog
    ini…kayaknya Mas Kumiti hrs menyiapkan acara reuni nih,..saya sangat menunggu
    undangannya. maturnuwun atas pemuatan ilmu2 luhur Jawa,tdk lupa mohon ijin untuk
    meng copy nya ya Mas Kumitir. Nuwun

  13. BoCah AJar

    Salam kenal kagem sederek2 sdoyo….
    Dgn adanya blog ini pengetahuan sy smkin brtambah. 4 bln sy di pedalaman papua, 2 blan sy simak pituturny ki kumitir kmdian sy cocokan dgn kaweroh simbah sy, maka brtambh lengkap pengetahuan sy. Sbtlny jg simbah sy heran ko’ dijawa sdh mulai buka terang2an mslh kaweroh ini, mknya simbah mau kenalan jg sm ki kumitir.

  14. WINARNO

    Tambah lagi ilmunya,makin asyik,..apalagi tampilannya baru…semangatnya baru…
    Allah memang sangat Maha dahsyat. Bayangkan bumi ini bergerak dg kecepatan 60x ke
    cepatan peluru tanpa henti..kalau dipikir2 isi alam raya ini semuanya dahsyat.
    Allahuakbar. Sadarkanlah kami ya Allah…jadikan kami hamba2 yg mengenalMU…shg
    kami dibisakan mengabdi dg se-benar2 pengabdian. Amiin. Untuk Mas Kumitir dan sau
    dara2 semua…kapan ya kita bisa reuni…ketemu secara langsung…?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: